barco

Az időskori csontritkulás megelőzése és kezelése

A csontritkulás (osteoporosis) során, a csontok legfontosabb alkotóeleme, a kalcium, illetve más ásványi anyagok mennyiségének csökkenése, előbb-utóbb a csontok sűrűségének csökkenéséhez és a csontállomány gyengüléséhez, súlyos esetben pedig a csontok töréséhez vezet.

Ahogyan az előző cikkben tárgyalt kockázatokból tisztán látszik, az időskori csontritkulásért a genetikai tényezőkön túl, a nem megfelelő táplálkozás, illetve a nem kifejezetten egészségtudatos életmód a felelős.

Tegyünk a csontritkulás megelőzéséért!

Amennyiben tudatosan odafigyelünk a megfelelő mennyiségű** kalcium és D-vitamin bevitelre, sokat tehetünk csontjaink egészségének megőrzéséért.

Egyen sok friss gyümölcsöt és zöldséget!

Akinek osteoporosisa van, ne a húst, hússal elv alapján étkezzen!

Aki egészséges csontokra vágyik, kerülje a túlzott alkohol, kávé és só fogyasztását, illetve tegye le a cigarettát!

Szénsavas üdítőitalok helyett, (értékes ásványi anyagokkal dúsított) vízzel vagy más cukormentes és alkoholmentes alternatívákkal oltsák a szomjukat!

Mozogjanak, sportoljanak, éljenek aktív életet, hiszen a mozgás az egészség, így az egészséges csontozat egyik alapköve is!

Ha fájdalmat érez, ne bagatellizálja el, illetve ne nyomja el fájdalomcsillapítók szedésével!

Forduljon szakemberhez és vizsgáltassa ki magát! Ha az ok megvan, a megfelelő kezeléssel, illetve életmódváltással az életminőség nagyban növelhető, illetve az állapot romlása megelőzhető, megakadályozható!

A csontritkulás kezelése

Jó hír, hogy a csontritkulás nem csupán megelőzhető, hanem megállítható és vissza is fordítható folyamat!

Amennyiben az osteoporosis diagnosztizálásra került, a kezelőorvos a megfelelő terápia mellett a fentebb is tárgyalt életmódbeli és táplálkozási változtatásokat fogja javasolni.

Csontritkulásnál a csontok kalciummal való feltöltése elsődleges fontosságú. Számos gyógyszer áll rendelkezésre a csontritkulás gyógyítására. Ezek kiegészítéseként azonban több vitamin és ásványi anyag pótlására is szükség lesz, amit a kezelőorvos, minden esetben egyéni szükségletek alapján határoz meg. Az intenzív sporttevékenységek helyett érdemes a gyógytornát előnyben részesíteni. Elektroterápiás (pl. TENS) eszközzel eredményesen csillapíthatóak a különböző erősségű és eredetű fájdalmak. A csontsűrűség fokozására a mágnesterápiát hívhatjuk segítségül.

Amennyiben csontokat (elsősorban combnyakat, csigolyákat vagy csípőt) érintő, ismeretlen eredetű fájdalmakat érez, ne késlekedjen! Mielőbb kérjen beutalót háziorvosától csontsűrűség vizsgálatra, mert csak a csontritkulás felismerésével lehet megakadályozni a későbbi komolyabb szövődményeket.

** Európában, és így Magyarországon, az ajánlott napi kalcium bevitel, életkortól és állapottól függően 1000-1300 mg. A kisgyermekek (6-7 éves korig) számára ajánlott mennyiség ettől lényegesen kevesebb: 400 mg/nap. A magyarországi ajánlás szerint, a felnőttek napi D-vitamin adagja, különösen a téli, napfényhiányos időszakban: 1500-2000 NE, a gyermekeké pedig 500-1000 NE.


Írta: Kis Szilvia
Borítókép: pixabay.com





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!